Зашто држава дозвољава незаконити ”агенцијски рад”?
”Народни фронт” и Коалиција ”Борба” је покренула кампању чији је циљ санкционисање и укидање неуставног и незаконитог лизинга радне снаге (тзв. рада преко агенције), односно њено нормирање у складу са системом радних односа како је декларативно уређен у нашем позитивном законодавству.
У том смислу, у септембру смо затражили објашњење и став Министарства за рад којe је у законском року од месец дана дужнo да поступи по нашој представци. Исти став ћемо затражити и од свих надлежних државних институција, али и од утицајних и одговорних центара моћи који своје активности врше у форми разних невладиних организација, канцеларија или синдиката.
Ако се покаже да Министарство за рад не занимају проблеми рада, да судови нису заинтересовани за масовно и флагрантно нарушавање уставног поретка, да невладине организације не занимају људска права и европски стандарди, а синдикати немају слуха за раднике… ми ћемо, као народ, са пуним правом да устврдимо да је ”цар го” и да ми немамо Републику.
Поднесак Министру за рад објављујемо у целости :
” Поштовани Министре,
обраћам Вам се у име више удружења грађана окупљених у асоцијацију Коалиција ”Борба”, чији је циљ заштита људских, грађанских и социјалних права. Нашу забринутост изазива флагрантно кршење Устава, Закона о раду и целокупног правног система масовном, и од извршне и судске власти несанкционисаном, употребом незаконитог тзв. лизинга радне снаге и масовног изигравања Закона о раду преко фиктивног рада ван радног односа.
Наиме, тзв. лизинг радне снаге, односно рад преко посредника (разних екстерних привредних друштва, задруга или агенција) није уопште законом уређен. Неки покушаји су били за време министровања Саше Радуловића, али је цела глава нацрта Закона о раду која је то регулисала – избачена под изговором да ће се ускоро, за неколико месеци, донети посебан закон. Од тада је прошло 4-5 година, а нови закон нико више не помиње.
Међутим, уместо да, у међувремену, инспекције рада и судови забрањују такву нелегалну праксу и санкционишу изигравање Закона, то се под најбизарнијим образложењима омогућава и дозвољава, што сваког просечног грађанина упућује да је реч о најочигледнијој, системској корупцији. Дакле, не ради се само да не постоји правни основ за ову делатност, већ да је овакав радни ангажман – противан :
Уставу Републике Србије члан 4. (подела власти, односно став да судови примењују и тумаче законске норме, не смеју да их доносе), члан 26 (забрана принудног рада искоришћавањем неповољног економског положаја), члан 60. (право на достојанствен рад и правичну накнаду за рад, правну заштиту у случају престанка радног односа), члан 82. (тржишна привреда не утиче на законска и људска права, а утицај истог на социјални и економски положај запослених се усклађује кроз социјални дијалог), члан 97. тачка 8. (Република уређује и обезбеђује систем у области радних односа и заштите на раду),
Закону о раду 18-21 (забрана дискриминације), члан 32-34 (фактички рад), члан 104. (право на једнаку зараду за исти рад), члан 197-202 (таксативно набројани модалитети радног ангажовања, numerus clausus рада ван радног односа),
Конвенцији МОР-а број 158 (чланови 9. и 13) о престанку радног односа на иницијативу послодавца (ратификоване 1984.), и целокупна Конвенција МОР-а број 181 о приватним агенцијама за запошљавање (ратификоване 2013.) на основу које није ни донет посебан Закон, на који се Република обавезала,
Закону о облигационим односима – члан 66. (привидан уговор не производи правна дејства, већ онај који се прикрива), начело савесности и поштења, узајамности давања и злоупотребе права, итд.
Правно нерегулисан и незаконити лизинг радне снаге, какав се користи у Србији, не само да читаве слојеве становништва (процена је да је тај број одавно премашио 100.000) лишава елементарних људских и социјалних права гарантованих позитивним прописима (они раде за минималац или чак и за нижу накнаду, немају право на недељни ни годишњи одмор, боловање, заштиту на раду, синдикално организовање, на правну заштиту својих права, итд), већ то последично утиче и на запослене у сталном радном односу, који, под притиском постојања прекаријата, пристају и на редукцију својих радних права и услова рада. Оно што је најновији тренд, је да послодавци на вештачки начин, флагрантно кршећи норме Закона о раду, трансформишу радна места на неодређено време, у ”привремена” радна места које попуњавају прекаријатом злоупотребљавајући правила о технолошком вишку – а инспекције рада и судови све то одобравају. Најава тзв. ”дуалног образовања”, где ће се вршити и брутална експлоатација деце, само ће погоршати положај рада и Закона у нашој држави.
И као да ова незаконитост није довољна, послодавци под заштитом државе, су пришли новом изигравању Закона о раду преко фиктивног рада ван радног односа – највише фиктивним привременим и повременим пословима, али и фиктивним уговорима о стручном усавршавању. Посебна проблематика су и фиктивни краткорочни уговори о раду, који се дозволом државних органа, могу бесконачно продужавати и на најочигледнији начин изигравати изричите одредбе Закона о раду.
Посебни аспект ових незаконитих конструкција је што се овим механизмима отвара могућност за масовну корупцију и сивим токовима новца (слично попут фиктивних ревизорских или адвокатских услуга) где се одливају милијарде националног богатства, а држава доводи у директну штету.
Наша удружења су лоцирала привредна друштва и компаније које предњаче у овој злоупотреби Закона и страшно је да међу њима има јавних предузећа и она у мањинском или већинском државном власништву.
Напомињемо да ми инсистирамо да се овај проблем регулише у складу са стандардима Европске уније (које све власти од 2000. на речима промовишу) и пресудама Међународног суда за људска права у Стразбуру и нећемо се устручавати да помоћ у томе затражимо и од невладиних организација и представника бриселске администрације надлежних за мониторинг законитости у Републици у процесу придруживања ЕУ.
Због свега наведеног, молим Министарство рада да се писаном формом изјасни на наводе из ове представке, изрази свој став о овом питању и наведе шта ће учинити поводом тога, или да се представници ”Народног фронта” и удружења које они заступају приме на разговор у Министарство у циљу конструктивног и уставног решења овог проблема.
У Београду, дана 26.09.2017. године