ПРОГРАМ ”НАРОДНОГ ФРОНТА”
- ДЕМОКРАТИЈА
- примена непосредне, делиберативне и партицпаторне демократије на свим нивоима власти,
- ефикасна и непосредна контрола државних органа и јавних предузећа од стране грађана, као и електронска контрола у реалном времену,
- унапређење свих облика изражавања воље грађана коришћењем савремених електронских уређаја и електронске идентификације, као елемената директне демократије,
- максимална либерализација спровођења референдума, петиције и народне иницијативе и техничко унапређење процеса (електронски систем),
- јачање децентрализације, локалне самоуправе, а нарочито месних заједница као основних јединица локалне самоуправе,
- радикална департизација и детајкунизација политичких процеса.
- ЕКОНОМИЈА
- економска политика у најбољем интересу друштвене заједнице и развоја, а не крупног капитала,
- враћање државе и локалних самоуправа у привредне делатности од стратешког значаја, директно (кроз формирање посебних друштвених предузећа под контролом радника, друштвене или локалне заједнице) или индиректно кроз активност државних агенција које стручним саветима, успоставом спољно-трговинских веза, праћењем тржишта или предлагањем мера обезбеђују ефикасну производњу и пласман домаћих производа; формирање стручних, државних организација који ће се бавити стратешким планирањем развоја привреде и друштва,
- економска сувереност, нарочито успостава монетарне власти као основног прерогатива државе,
- формирање инвестиционе банке ради финансирања домаће производње и пољопривреде,
- унапређење и ослањање на домаћу производњу, ресурсе, знање и способност,
- максимална могућа заштита домаће производње у постојећем геополитичком окружењу и правилима глобалне економије,
- потпуна равноправност приватне, задружне, државне и друштвене својине у привреди, заустављање даљих приватизација,
- подстицање приватне иницијативе и државни програми помоћи новооснованим предузећима;
- протеривање политичких партија и интересних лобија из јавних и државних предузећа и стављање истих под контролу запослених и грађана,
- доследна заштита тржишта као уређеног поља размене и здраве конкуренције, борба против монопола, шпекулативног капитала и увозничког лобија,
- платни промет вратити под контролу државне институције (по узору на СДК) која би директно наплаћивала порез при свакој трансакцији,
- прогресивно опорезивање, пореске олакшице на производе и услуге од посебног значаја за развој друштва, економије и инфраструктуре,
- строга контрола банкарског сектора и опорезивање екстра-профита,
- јачање задругарства, нарочито у пољопривреди,
- државни подстицај, максимално унапређење и заштита развоја и примене обновљивих извора енергије и нових технологија као вид борбе против енергетске зависности земље и заштите животне средине,
- домаћу пољопривреду, софтверску и хардверску индустрију третирати као привредну делатност од посебног, стратешког значаја,
- потпуна забрана увоза и најоштрија борба против ГМО хране и усева; подстицање органске, пољопривредне производње,
- ревизија свих приватизација и њихово поништавање у случају доказаних злоупотреба или изигравања Закона,
- државна и друштвена контрола стратешких ресурса (руде, вода, шуме, државних обрадивих површина) и њихова забрана отуђења и продаје, а закуп, коришћење и концесија искључиво кроз паралелну контролу Народне скупштине и локалне самоуправе.
- ДРЖАВНА ПОЛИТИКА И УПРАВА
- бескомпромисна борба против колонијализације и потчињености, а за независност, сувереност и територијални интегритет Републике Србије,
- проблем Косова и Метохије третирати као замрзнути конфликт, а директним мерама подизати економски, материјални, културни и цивилизацијски квалитет живота српских заједница, јачањем њихове безбедности и територијалне одрживости,
- активна политика несврставања у ниједан војни блок,
- прихватање само оних цивилизацијских вредности, решења и стандарда Европске уније који су у интересу народа Србије, њене економије и потреба друштва,
- о даљој интеграцији у структуре Европске уније одмах повести отворену, јавну расправу и расписати референдум,
- залагање за активну и дубинску регионалну интеграцију под геслом ”Балкан – балканским народима”,
- увођење двостепене децентрализације на нивоу Републике, без преклапања надлежности,
- финансирање локалних самоуправа директно из буџета,
- укидање готово свих “регулаторних агенција“ формираних после 2000. године,
- реинтеграција свих “независних тела“ у политички процес и демократску контролу (као данас нпр. Народне банке Србије, Заштитника грађана или РЕМ)
- дигитализација управне делатности и међусобна повезаност свих органа у јединствен електронски систем државне управе чиме се унапређује рад и ефикасност, а грађанима омогућава брзо остваривање права само са личном картом,
- забрана истовременог вршења државне / јавне функције и избора на функцију у политичкој партији,
- пореска полиција добија инструменте силе под управом министарства финансија и парламентарном контролом, у пореским управама морају да раде и специјализовани јавни тужиоци,
- централизација пореске управе тако да сви инспектори и администратори имају ингеренције на територији целе Републике за сва правна лица, али и могућност директне контроле рада својих колега,
- промена (допуна) члана 305. Кривичног законика – “Угрожавање независности“ – онај ко изврши радњу неуставног стављања у положај потчињености или зависности од друге државе, иностраног привредног субјекта, међународне организације или војног пакта казниће се затвором од 20 година, а кривично дело НЕ ЗАСТАРЕВА; сва лица која су испуњавали налоге и поступали по неуставним правним актима – неће моћи да раде у државној управи и правосуђу.
- ИЗБОРНИ СИСТЕМ
- мешовити изборни систем и успостављање одговорности у политички процес :
- свака општина (и градска општина) по правилу бира по једног посланика по двокружном, већинском систему (гласање за личност, а не за страначку листу) – тиме се добија око 200 посланика,
- по пропорционалном систему бира се 50 посланика са природним цензусом (нешто испод 2%),
- мандати посланика изабраних по већинском систему припадају посланику, а по пропорционалном носиоцима листа,
- свака листа или кандидат, пре избора, објављује елаборат о својој програмској платформи током следећег мандата који је обавезујући,
- неутемељена изборна обећања и неоправдано одступање од програмског елабората се кривично-правно третира као тешка превара, одговорни сносе кривичну, материјалну и политичку одговорност,
- забрањује се политички маркетинг (рекламе, постери и плаћени термини) као вид детајкунизације политичког процеса,
- избори за локалну самоуправу спроводе се већинским системом по месним заједницама,
- националне заједнице имају гарантовани број посланика (позитивна дискриминација), а сваки припадник може да гласа или за мањинску листу или републичку.
- увођење института опозива посланика (уз услов да се за гласање за опозив одазове 35% уписаних бирача),
- посланик у својој изборној јединици има канцеларију ради непосредног контакта са изборном базом,
- Републичку изборну комисију сачињавају нестраначке личности које бира парламент двотрећинском већином, велика овлашћења у припреми и спровођењу изборног процеса, нарочито контроле бирачких спискова, страначког представљања јавности, као и јавне комуникације и медија
- СЛОБОДА МЕДИЈА
- информација је јавно добро, а благовремено и истинито јављање и обавештавање грађанства, као и јавна, слободна расправа је темељ демократског поретка и народне суверености и системски је заштићено,
- јавна реч и критика је слободна, цензура забрањена; либерализација оснивања свих врста медија, нарочито радио-станица; поред информативне, сви медији морају имати и културно-образовну улогу и обзиром на удео тог садржаја и пореска ослобођења (порески разреди),
- контрола новца у свим медијима; комерцијалним медијима власничка структура и извор финансирања мора бити транспарентно приказано; свако тајно финансирање медија сматра се корупцијом; забрана медијских монопола – како на тржишту, тако и посредно преузимање путем контроле оглашавања; подстицање оснивања комерцијалних медија у својини грађана у форми отворених акционарских друштава,
- новинарство је организовано као четврта грана власти, независно и самостално од осталих грана власти, али функционално повезано у јединствену целину; новинарство је стуб демократског поретка и појмовно одвојено и неспојиво од индустрије забаве, маркетинга, служби за односе са јавношћу, лобирања, рекламе и пропаганде;
- новинарска професија се третира као делатност од посебног друштвеног значаја,
- Новинарска комора и Високи савет информисања су јавна тела са овлашћењима државне власти који обезбеђују и штите систем информисања, плурализма и расправне демократије,
- Новинарска комора је аутономна организација свих лиценцираних новинара у Републици; одузима и додељује лиценце и одређује критеријуме за њено давање; прописује новинарска правила струке и етике и стара се о њеној примени и заштити у јавном животу; Високом савету информисања предлаже мере ради унапређења и заштите система информисања; Новинарска комора се састоји од скупштине свих новинара која своја овлашћења врши преко управног и надзорног одбора (чији састав се одређује коцком) и образовањем стручних комисија,
- Високи савет информисања је тело састављено од одређеног броја, непосредно изабраних грађана, које се стара за ефикасну примену уставног поретка из домена информисања; прати и санкционише злоупотребе (изриче опомене и новчане казне) у штампаним и електронским медијима; одлучује о додели и одузимању радио и ТВ фреквенција, како на националном нивоу, тако и на регионалном и локалном; одређује о посебном опорезовању шунда и кича и тзв. посебних медија; образује стручна тела ради испуњења својих надлежности.
- ШТАМПАНИ (писани) МЕДИЈИ су новине, часописи и интернет портали, и деле се на опште-друштвене и посебне :
- опште-друштвени медији су ослобођени пореза обзиром на степен новинарске професионалности и етичности, удела ауторског и пренесеног садржаја, жанровске разноврсности односно удела културно, уметничког, образовног и дечијег садржаја, праћење физичке културе, екологије, здравог начина живота и сл., веродостојности пренесених информација и утицаја оглашивача на уређивачку политику;
- посебни медији су опорезована (више или мање – разреди) издања типа булеварске или жуте штампе (углавном преношење непроверених информација, доминација забавних и сензационалистичких садржаја, присуство шунда и кича, без аутентичних ауторских садржаја) који морају имати видљиву ознаку.
- ЕЛЕКТРОНСКИ МЕДИЈИ деле се на :
- јавни сервис – јединствена мрежа националног, регионалних и локалних јавних сервиса повезаних по систему дописништва; финансирање из буџета (републичког, регионалног, општинског) уз контролу Високог савета информисања; кадровска политика под контролом Новинарске коморе,
- емитери носиоца власти – Влада и Народна скупштина имају своју политичку и дебатну телевизију и радио (директан пренос седница скупштина преноси радио); враћање сателитске државне ТВ и државне новинске агенције (по узору на некадашњи ТАНЈУГ),
- емитери цивилног сектора – посебан медиј који заједнички уређују удружења грађана, ванпарламентарне политичке организације, професионална удружења и асоцијације; свака група има свој термин (обзиром на значај и гледаност) који користи потпуно самостално.
- комерцијални емитери – у приватној својини и деловање по тржишним принципима.
- ЉУДСКА И СОЦИЈАЛНА ПРАВА И СЛОБОДЕ
- бескомпромисна и оштра борба против корупције, организовање специјалне полиције за борбу против високе корупције, која ће активно да делује (тзв. провокативним радом) и која одговара искључиво Републичком јавном тужиоцу,
- доношење новог закона о раду у циљу ефикасне заштите радника и послодаваца по стандардима из европских радно-правих прописа и европсим конвенцијама и конвенцијама Међународе организације рада; укидање прекаријата и максимално ограничење лизинга радне снаге,
- оснивање специјализованих, радно-правних судова,
- реорганизација радничких синдиката у циљу враћања синдиката под контролу радника; територијално организовање синдиката; сви послодавци у Републици издвајају средства у посебан и јединствен синдикални фонд одакле се финансирају синдикати обзиром на величину чланства; имовину тзв. Самосталног синдиката и другу имовину стечену у СФРЈ (средствима свих радика) национализовати и ставити га у јединствени синдикални имовински фонд који ће бити стављен на располагање свим синдикатима,
- увођење Заштитника грађана (омбудсмана ) за поједине јавне области : здравство, просвету, правосуђе, управу, органе гоњења (полиција и ОЈТ), заштите потрошача, контрола тржишта, за банкарско-финансијски сектор, јавна предузећа, и омбудсмана за локалну самоуправу којег именује локална самоуправа.
- рад свих заштитника грађана координира Републички заштитник грађана којег поставља већина у Скупштини; остале заштитнике грађана не поставља власт, већ скупштинска опозиција (полазећи од правног аксиома да контролисани и контролор не може да буде исто лице), односно посланици који су гласали против избора владе,
- Заштитник грађана има најшира овлашћења – покретање кривичних, парничних и дисциплинских поступака, захтев за отклањање неправилности и незаконитости, приступ свим медијима, посланичко питање, покретање анкетних одбора и јавно обраћање свакој институцији и политичком субјекту у Републици,
- реформа полиције, увести републичку и локалну полицију; полиција користи камере у саобраћајном и патролном раду, а снимање полиције је обавеза институције независне од МУП-а,
- темељна реформа правосуђа :
- формирање аутономне Судијске коморе која врши избор судија, прописује етику судијске професије, правила службе и критеријуме за унапређење, води кадровску политику, преко својих стручних тела – специјализованих контролних органа могу да покрену поступак резрешења судија (у случају тежег огрешења о материјални закон) пред Високим саветом правосуђа,
- чланови Високог савета правосуђа бирају се на непосредним изборима, које има потпуну независност, функционалну и финансијску, као и новинску агенцију специјализовану за питања правосуђа,
- републички и окружни јавни тужиоци, као и судије Уставног и Врховног суда се бирају на непосредним изборима,
- вратити Врховни суд и тростепеност,
- радикална реформа процесних закона.
- Републички и виши (окружни) јавни тужиоци и чланови ВСП се бирају на непосредним изборима грађана сваких 4 године, судије Врховног и Уставног суда (из редова судија) на сваких 8 година,
- либерализација регистровања политичких партија (100 потписа, укидање свих такси за регистрацију и учествовање у изборном процесу; регистрација и прикупљање потписа могу да се обављају и електронски.
- ОБРАЗОВНИ СИСТЕМ, ЗДРАВСТВО И СОЦИЈАЛНА ЗАШТИТА
- свеобухватна реформа програма основног и средњег нивоа образовања, школама вратити статус васпитне установе, доношење стратегије за развој образовања уз учешће стручне и шире јавности,
- наставном кадру издавати лиценце које надзире Комора за наставни кадар, лиценце се додељују по критеријумима трајног стручног оспособљавања, понашања и спровођења наставног програма, резултатима у ван-наставним активностима и такмичењима ученика, по поштовању етичког кодекса и на основу других критеријума,
- Комора за наставни кадар уз министарство просвете врши инспекције рада наставног особља уз сарадњу са саветима родитеља,
- бесплатно државно образовање на свим нивоима,
- књиге, лична средства за наставу и један оброк (ручак) у основној школи обезбеђује држава и локална заједница, уџбенике штампају државна предузећа,
- оснивање Савета за стипендирање талената као организационо и контролно тело за стипендирање талената,
- оснивање и ревитализација јавних научних института, укључивање студената у научна и технолошка истраживања,
- строга контрола приватних универзитета и ревизија свих диплома и научно-образовних титула стечених на државним и приватним универзитетима у последњих 25 година,
- образовање професионалног кадра на престижним универзитетима у иностранству,
- опште здравствено осигурање за све грађане Републике,
- реновирање здравствених установа,
- Лекарска комора издаје лиценце и има инспекцијска овлашћења,
- држава на себе преузима терет лечења грађана у здравственим установама у иностранству;
- самохраним родитељима и домаћицама држава уплаћује додатак на доприносе или пуне доприносе,
- пензије постају социјална категорија.
- ДРУШТВЕНИ РАЗВОЈ
- друштвени развој гарантује доследна подела власти и цивилизацијских начела : Скупштина је стожер народне суверености, Судијска комора и Виски савет судства је заштитник правне државе (народне воље), Влада је симбол политичког јединства народа и ефикасности, Новинарска комора и Високи савет информисања је чувар рационалне и расправне демократије.
- Право на становање је елементарно људско право под заштитом државе, увођење категорије социјалних друштвених станова и основног становања; држава постаје монополиста на изградњу колективних основних станова, одређује минималну повлашћену цену стана од 60 м² на до 25 хиљада евра (цена коштања) и роком отплате од 10 до 20 година и флексибилношћу отплате, кредити за куповину стана би били субвенционисани, уколико грађанин жели више од 60 м², цена додатних квадрата се обрачунава комерцијално, уколико кредитни дужник за основни стан изгуби посао, стан прелази у категорију социјалног стана, док један од станара не добије посао са платом која мора да буде најмање четири пута виша од износа рате.
- село и рурални развој постаје област од посебног значаја; формирање сеоских насеља на земљи у државној својини која ће бити економско, културно, социјално и енергетски самоодржива и интегрисана у савремене друштвене токове; подстицање младих на живот на селу као вид билошке обнове народа и сузбијања беле куге.
- увођење шесто-часовног радног времена као вид стратешког одговора на аутоматизацију производње и борбе против незапослености.
У Београду, дана 14. јула 2016. године